15.7.08

Super fantastisch vanille kokosijs


Ook in komkommertijd wordt er gekookt. Sinds ik mijn geweldige Midas IJsmachine heb, is er al 4 keer ijs gemaakt. Vandaag voor de tweede keer een soort eigen uitvinding (voor zover zoiets bestaat in receptenland): vanille kokosijs. De eerste keer draaide ik er geplette frambozen doorheen, dat was niet zo´n succes want die bevroren door hun hoge watergehalte nogal ijzig op. Vandaag maakte ik een simpele rabarber frambozen compote en schepte er bolletjes van het ijs op. Een fantastische combinatie.

250 ml. slagroom
300 ml volle melk
4 eidooiers
125 gram suiker
1 vanillestokje
150 ml. dikke kokosmelk (uit blik)

Verhit de melk en room in een grote pan op laag vuur met het vanillestokje. Als het net aan de kook komt, het vuur uitdraaien en ca. 15 minuten laten staan. Haal het vanillestokje uit de pan en schraap het merg eruit, doe dit weer bij het melk/roommengsel. Zet de pan weer op laag vuur.
Klop de eidooiers los met de suiker, tot ze lichtgeel zijn. Doe een kopje van het hete melk/roommengsel bij de dooiers (al roerend), giet dan de dooiers in de pan. Onder voortdurend roeren, op laag vuur, de custard laten indikken. dat duurt bij mij meestal een minuut of 10. Neem de custard van het vuur, roer de kokosmelk erdoor en giet de custard over in een andere schaal. Zet deze in de koelkast en als het mengsel door en door koud is, draai je er ijs van in je Midas of andere ijsmachine.

Heerlijk met frambozen rabarber compote.

6 comments:

kattebelletje said...

Dit lijkt me heerlijk, ik ga het ook proberen! Ook ik kocht jaren geleden een Midas, en behalve dat een keer het citroensorbetijs voor een kerstdiner mislukte vanwege een te koude pan, heb ik veel plezier van Midas. Nu moet het weer nog wat warmer worden !

Klary Koopmans said...

helaas voor mijn taille vind ik ijs altijd lekker, ook als het de zon niet schijnt...

Anonymous said...

Inderdaad super fantastisch vanille kokosijs! Heb je recept gemaakt voor een etentje gisteren en wat een heerlijk ijs werd het! Heb al heel veel ijs zelf gemaakt maar dit was wel heel erg lekker. Ik heb er wel voor wat meer kokossmaak wat kokosrasp door gedaan. Ik serveerde het met gebakken verse ananas met een scheut gembersiroop.

Klary Koopmans said...

Esther, dat klinkt als een geweldige combinatie!

Levine said...

Heerlijk ijs! Ik heb samen met vruchtenijs en kersensaus geserveeerd. Zie http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2008/07/we-nemen-nog-een-ijsje.html

sonja quaring said...

Ik heb vandaag dit ijs gemaakt en het was super super lekker. Bedankt voor dit heerlijk recept.ik heb er nata de coco bij geserveerd.