15.9.08

Chinese sudderlapjes


Ik geef toe dat de foto er niet al te aantrekkelijk uit ziet, maar dit was zo lekker, dat ik hoop dat jullie me op mijn woord geloven en dit ook - ooit - zullen maken. Het is een lichtelijk aangepaste versie van een recept uit Fuchsia Dunlop´s The Revolutionary Chinese Cookbook. Het is niks meer dan vlees, chilibonen pasta, gember, anijszaad en kaneel - maar het resultaat na een paar uur sudderen is van een betoverende complexiteit. Pittig, maar niet scherp pittig - eerder een warme, gloedvolle pikantheid, alsof de scherpe randjes van de chili worden getemperd door de donkere smaak van kaneel en anijs. Ik maakte het zaterdagmiddag en ging toen zonder te proeven het heerlijk geurende huis uit (naar het verjaardagsetentje van mijn vriendin Bianca, waar ik oesters, linguine al limone, bourride, appelcrumble en kokosijs te eten kreeg - ook niet verkeerd!). Dennis at er die avond van, en de volgende ochtend was het eerste wat hij zei toen we wakker werden: "Eten we vanavond weer Chinees suddervlees?"

Als dat jullie nog niet overtuigt..

Het orginele recept zegt 8-10 gedroogde chili´s, ik gebruikte er 3, en vond de hitte van het eindresultaat precies goed. In plaats van de aardappelen uit het origineel stoofde ik het laatste uur 2 Aziatische aubergines mee. We aten er simpel geroerbakte kouseband bij.

Gesudderd Chinees rundvlees
750 gram riblappen, op kamertemperatuur, in blokjes
een stuk verse gember ter grootte van een golfbal, in plakjes (schillen hoeft niet)
2 eetlepels chilibonenpasta (douban jiang)
1 kaneelstokje
1 klein steranijs
3 gedroogde chilipepers
1 eetlepel donkere sojasaus
2 eetlepels lichte sojasaus
1 eetlepel rijstazijn
250 ml. water
1 eetlepel olie
2 dunne Aziatische aubergines, in blokken
zout indien nodig


Verwarm de oven voor op 130 C. Verhit de olie in een braadpan 8die ook de oven in kan) op middelhoog vuur. Doe de chilibonenpasta erbij (pas op, gaat spatten) en roerbak deze een minuutje tot de olie donkerrood en geurig is. Doe de gember, gedroogde chili´s, kaneel en anijs erbij en bak deze nog een minuutje mee.
Doe het vlees in de pan en schep goed om zodat al het vlees met de rode olie bedekt is. Doe de sojasauzen, rijstazijn en het water erbij en breng aan de kook, zet de pan dan in de oven en laat een uur of 2 (meer kan geen kwaad) zachtjes gaar stoven. Ik vond het nog iets twe hard gaan en heb na een uur de temperatuur naar 120 C verlaagd.

Zo´n 3 kwartier voor je wil eten, de aubergines erbij en meestoven. Proef op zout (ik heb helemaal geen extra zout toegevoegd, de chilibonen pasta en de sojasauzen zijn al flink zout) en serveer met rijst of noedels, en een simpele gestoomde of gebakken groene groente. Oh, mm, mmmm.

Een heel erg geslaagd hoofdstuk in het China Project.

No comments: