3.3.10

Zwarte Olijven Ansjovis Tapenade

black olive tapenade

Ik weet het: dit ziet er niet uit.

Toch zeg ik: maak het. Maak het vandaag nog! Je kan het een paar dagen bewaren en je zult zien dat je het overal op wilt smeren. Op geroosterde boterhammen, toastjes, op je zachtgekookte eitje, op de gestoomde broccoli. Of, als je net als ik erg houdt van zout/pittig/pikante smaken, dan zul je misschien (net als ik) gewoon af en toe een theelepel erin steken en die genietend oplikken.

Het recept komt uit Paula Wolferts Cooking of Southwest France. Het staat in het hoodstuk "Appetizers & Small Plates" en is daar onderdeel van een verzameling kleine gerechtjes die volgens Wolfert gewoon 'heel lekker snaken bij elkaar': zalm rillettes, een salade van artisjokken en tomaat, gegrild kruidenbrood. De zalm rillettes had ik al vaker gemaakt, maar voor D.'s verjaardag maakte ik voor het eerst het hele assortiment (maar verving de artisjokken door venkel, want al waren er in februari artisjokken te vinden, dan nog zou ik niet voor 20 personen artisjokbodems gaan schoonmaken).

De rillettes waren weer heerlijk (een pond zalm en een pakje boter, dat moet wel lekker worden) maar de ster van het bord was toch voor mij de tapenade. En het moet gezegd dat op een bord, een klein donkerbruin schepje naast de bijna lichtgevend roze zalm en het goudbruine brood en de rood/groene salade, het er ook niet zo onappetijtelijk uitzag als in z'n eentje.

Maar: denk er vooral niet aan om dit te maken met die rubberachtige, zwartgeverfde olijven. Ik gebruikte de Taggia olijven die je tegenwoordig bij Albert Heijn kunt kopen, maar elke goede, pitloze zwarte olijf is geschikt.

180-200 gram zwarte pitloze olijven
1 blikje ansjovis op olijfolie
1 eetlepel Dijon mosterd
1 kleine teen knoflook, fijngesneden
1 eidooier
extra vergine olijfolie

Laat de olijven uitlekken en doe ze in een kom. Spoel de ansjovis af met water, snij in stukjes en doe ze bij de olijven. Doe de knoflook erbij en de mosterd en pureer met de staafmixer.
Doe de dooier erbij en zet de mixer er nog even in. Doe er dan olijfolie bij, één eetlepel tegelijk, en zet na elke eetlepel de mixer er weer even in (als je een vaste hand hebt kun je ook de olie toevoegen tijdens het pureren). Voeg zoveel olie toe tot je een gladde, zachte, maar niet al te vloeibare massa hebt, waarschijnlijk zo'n 5 eetlepels in totaal.

No comments: