13.3.11

Het Gouden Ei


Van een lieve tante die in het noorden van het land woont op een boerderij omringd door beestenboel kreeg ik 2 verse ganzeneieren cadeau. Leuk, maar een ei is een ei, denk je dan, wat kan er nou zo anders aan zijn behalve dat het enorm groot is en dus handig voor een tweepersoonshuishouden (1 ei = genoeg voor 2)?

Een beetje rondvragen leert dat een ganzenei wel degelijk anders smaakt, rijker en romiger, en dat het omdat het wit steviger en 'vaster' is, gevaar loopt om bij bakken een beetje rubberig te worden.

Het eerste ganzenei dus maar heel simpeltjes verwerkt tot roerei voor bij het ontbijt. Met een snufje piment d'espelette erop en een beetje gerookte pecorino.




Bij het klutsen viel me al op dat de dooier (behalve dramatisch geel, ik vermoed omdat de ganzen van mijn tante veel mais te eten krijgen) dikker was dan van een kippenei, bijna alsof het al een beetje gegaard was. En eenmaal in de pan was het ei in een mum van tijd klaar (zo snel dat het zelfs iets voorbij mijn favoriete lobbige stadium raakte).

De smaak? Niet ontzettend anders dan van een 'gewoon' ei. Maar wel heel lekker, extreem eiig, zou ik willen zeggen. Ei, zoals ei bedoeld is.



Ik heb er nog 1, wat zal ik daar eens mee doen?

6 comments:

RachelD said...

Those luscious goldy-orange EGGS!! Those are the eggs of my childhood kitchens, when I went out and dared a wary hand to snatch one warm from beneath the crochety old hen.

They made our cakes really YELLOW cakes, and created such sumptuous, rich mayonnaise. What a lovely photo!

Somehow, I would have expected them to be brown instead of that pristine white in your hand.

vincent said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Maartje! said...

Ik zou hem denk ik pocheren en ergens bij eten; gewoon een boterhammetje of bij iets anders waar zo'n mooi uitlopend eitje goed bij past. Zodat je het ei zelf ook nog echt kunt proeven, want ik zou erg benieuwd zijn naar de smaak.

He, waarom zijn er nog geen asperges?

tertia said...

Waar heb je gerookte pecorino vandaan, Klary?

Klary said...

Tertia, ik kocht hem op de zondagmarkt in het Westerpark bij een schapenkaas en schapenvlees verkoper, die zei dat ze ook op zaterdag op de Nieuwmarkt staan. Ben de naam vergeten, klein standje ook met schapenvachten. Echt de moeite waard, heerlijke kaas!

Tertia said...

Ok dank!!