5.9.11

10 hapjes soja en 14 slokjes zout



Het was vorige week weer tijd voor deelname aan het maandelijkse Tokowijzer en Toko Dun Yong testpanel. Vorige maand was het een koolhydraatrijke avond met ontelbaar (zo leek het) veel bakjes Chinese tarwenoedels.
Nu was het de beurt aan 2 heel verschillende producten die toch allebei van hetzelfde ingredient zijn gemaakt: Tofu en Sojasaus.



De tofuproeverij was geen wedstrijdje, omdat het verschil tussen een Japanse ei tofu (een goudgele, eiige, fluweelzachte custard) en een gedroogde tofu met vijfkruidenpoeder (zwart, taai, stevig en pittig) te groot is om ze met elkaar te kunnen vergelijken. Het was voor mij als tofuliefhebber wel een feest om al die tofu's te proeven. Een paar waren ook echt nieuw voor me maar zal ik zeker nu zelf gaan kopen - en voorzetten als borrelhapje aan nietsvermoedende vrienden.



Daarna was het tijd voor de sojasaus proeverij. Hier moesten wel cijfers gegeven worden en er werd dan ook heel serieus en geconcentreerd geproefd. Het was best een aanslag op de smaakpapillen, 14 slokjes zout.. ondanks de droge witte rijst, gebakken tofu, kopjes thee en glazen water die we hadden om de zoutaanslag te neutraliseren.



Toch was het verrassend hoeveel smaakverschillen er nog in die zoute sauzen zaten. Ik had ook echt een duidelijke favoriet, de Healthy Boy Mushroom Soy Sauce. Die moet ik dus maar eens snel gaan aanschaffen.

Klik hier voor het uitgebreide test verslag, daar kun je alle sojasauzen en bijbehorende prijzen terugvinden. Bedankt weer Fong en Alice voor de organisatie en ik kijk uit naar de volgende keer!

No comments: