14.2.12

Biber, Isot


Altijd leuk, iets nieuws ontdekken. Ik was bij de Turkse supermarkt om kruiden te kopen en zag ineens een voor mij onbekend zakje: Isot peper.
De aardige jongen bij de kassa wilde mij nog waarschuwen: "Ken je het wel? Is erg heet!" maar ik zei dat dat niet uitmaakte, dat ik dat lekker vind, en dat ik het gewoon graag wilde uitproberen.
Isot peper, ook wel bekend als Urfa peper (Urfa biber - biber = peper) is een Turkse peper die door het speciale bewerkingsproces (eerst gedroogd in de zon, dan 'snachts stevig ingepakt) z'n diepe kleur en aparte smaak krijgt.

De peper is bijna zwart (vergelijk hem op de foto met mijn geliefde Pul Biber, de 'chilivlokken' die in zoveel van mijn recepten opduiken) en de waarschuwing van de groenteman ten spijt, niet zo vreselijk pittig. Ik zou de smaak als warm omschrijven, een beetje rokerig, maar ook zoetig.

Al googelend lees ik dat het in Amerika hip is om deze peper in toetjes te verwerken. Hij schijnt goed samen te gaan met chocola en koffie. En wat ik meteen dacht: dit is een fantastische peper voor wie in Nederland Mexicaans wil koken maar geen authentieke Mexicaanse pepers kan kopen. Een combinatie van Isot biber, Pul biber, Spaanse gerookte paprika poeder en Spaanse nora pepers (bij Spaanse delicatessenwinkels te koop) brengt je een eind op weg als je een Mexicaans-achtig chilimengsel wilt maken.

5 comments:

esther said...

Dank je voor de tip. Ga ik opzoeken.

Ria said...

Interessant, dank je wel.

esther said...
This comment has been removed by the author.
esther said...

Goede aanvulling van m'n kruidenrekje, inderdaad.

En David Lebovitz heeft 't nu ook ontdekt. http://www.davidlebovitz.com/2012/02/egg-salad-sandwich-recipe/

hannie said...

Ik zie dat ik nog helemaal niet had gereageerd. En dat terwijl ik dankzij jouw tip nu helemaal verslingerd ben geraakt aan dit spul. Op zichzelf en samen met de rode pepervlokken.
Iets met chocola ga ik nog proberen.